Nek-, schouder- en armpijn

Nek-, schouder- en armpijn is een veel voorkomende klacht en soms kan men er een tijd mee rondlopen zonder de oorzaak te kennen. Functioneren in het dagelijkse leven kan moeilijk zijn en vaak is pijn en ongemak de oorzaak van een tekort aan nachtrust. De oorzaak van pijn in de nek, schouder en arm is vaak een geïrriteerde zenuw. Deze zenuw loopt door de halswervels over de schouder naar de arm. Veel voorkomende aandoeningen zijn RSI, whiplash, schouderbursitis(slijmbeursontsteking) en frozen shoulder.

RSI

RSI is een verzamelnaam voor spier-en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders en/of nek. Het is de afkorting van Repetitive Strain Injury. Dat betekent een blessure door een herhaalde belasting. Doordat je dezelfde beweging steeds herhaalt, ontstaat er een continue spierspanning. RSI klachten ontstaan geleidelijk. De klachten beginnen meestal als tintelingen, een koud of dood gevoel of lichte pijn. De klachten kunnen zich verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Als je last hebt van nekpijn kan dit ook hoofdpijn veroorzaken.

Bursitis

Schouderbursitis ontstaat meestal door een overbelasting van het schoudergewricht. Door deze overbelasting komt de “bursa” (het vloeistofzakje met het smeersel van het gewricht) onder zware druk te staan. Hierdoor raakt deze geïrriteerd en kan ontsteken. Dit veroorzaakt veel pijn aan de schouder en beperkt daardoor de bewegingsvrijheid van het schoudergewricht.

Frozen shoulder

Zoals de naam aanduidt, is dit een aandoening waarbij de bewegingsvrijheid van de schouder sterk beperkt is. Je hebt dan bv. veel moeite met het aantrekken van een jas. Een frozen shoulder ontstaat door langdurige overbelasting van het schoudergewricht. Hierdoor wordt het gewricht geïrriteerd. Als reactie hierop verkrampen de spiergroepen rondom de schouder en wordt de beweging ervan beperkt. Als de verkramping van de spieren te lang aanhoudt, kunnen de spiergroepen verkorten waardoor een normale beweging van de schouder niet meer mogelijk is.

Whiplash

Whiplash betekent letterlijk ‘zweepslag’. Het hoofd beweegt plotseling naar achteren en naar voren waardoor de banden en spieren in de nek uitrekken. Dit gebeurt meestal als gevolg van een ongeluk. Door de kracht van de abrupte beweging raken je spieren overbelast, maar gaan niet ‘kapot’.  De volgende klachten en symptomen hangen samen met een whiplash: pijn en stijfheid in de nek, hoofdpijn, pijn in arm en schouder, duizeligheid, concentratieproblemen, vermoeidheid, angst, problemen met licht en geluid, depressie-achtige verschijnselen, rugpijn, slaapproblemen.
Psychische klachten