Hoofdpijn

Hoofdpijn is voor iedereen verschillend en bestaat er in vele gradaties. Er is een milde, af en toe voorkomende pijn in het voorhoofd, achterhoofd of aan de zijkanten van het hoofd. Daarnaast heb je ook de chronische, ernstige pijn, diep van binnen in het hoofd. Wanneer je op de verschijnselen let, kun je vaak al herkennen welk soort hoofdpijn je hebt. Bijvoorbeeld spanningshoofdpijn, migraine of clusterhoofdpijn.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn geeft meestal een gevoel alsof er een strakke band drukkend of knellend om het (voor)hoofd zit. Het begint geleidelijk en gaat ook geleidelijk weer weg. Het kan minuten tot dagen duren. Nek en schouders zijn vaak ook pijnlijk en gespannen. Bij inspanning wordt de pijn niet erger. Licht of geluid kunnen de pijn wel verergeren.

Migraine

Migraine is een matige of heftige, bonzende hoofdpijn meestal aan één kant van het hoofd. De oorzaak van migraine is niet bekend. Het lijkt erop dat sommige mensen aanleg hebben voor migraine. Een migraineaanval duurt 4 uur tot 3 dagen. De hoofdpijn wordt erger bij inspanning en gaat vaak samen met misselijkheid of braken. Tijdens de aanval kun je licht en geluid vaak slecht verdragen. Je blijft dan het liefst rustig zitten of liggen. Het lukt bij migraine vaak niet goed om door te gaan met de dagelijkse bezigheden. Vaak kondigt een migraineaanval zich kort van tevoren aan. Je ziet dan bijvoorbeeld schitteringen of bepaalde lichtfiguren. Sommige mensen ruiken typische geuren vlak voor een aanval.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn komt in aanvallen van zeer heftige hoofdpijn aan één kant van het gezicht of hoofd. Een aanval duurt 15 minuten tot 3 uur en kan 1 tot 8 keer per dag optreden. Clusteraanvallen kunnen binnen een periode van weken of maanden regelmatig terugkomen.
De pijn gaat vaak samen met aan één kant van het gezicht een rood en/of tranend oog, een gezwollen of hangend ooglid, een verstopte neus of een loopneus, en meer zweten. De aanval kan een onrustig gevoel geven, het lukt dan haast niet om stil te zitten.
Voor het regelen van een behandeling: zie contact pagina
Psychische klachten
Lage rugpijn